Kardio 365 - úvodní stránka
nepřihlášen  
Change language:    

METABOLICKÝ SYNDROM INZULÍNOVÉ RESISTENCE V OBECNÉ POPULACI – TERÉNNÍ VÝZKUM 2007

B. Nussbaumerová, H. Rosolová (Plzeň)
Tématický okruh: Primární a sekundární prevence
Typ: Ústní sdělení - lékařské, XVI. výroční sjezd ČKS

Institut metabolického syndromu se systematicky zabývá problematikou zejména kardiovaskulárních civilizačních onemocnění. Projekt byl narozdíl od předchozích výzkumů zaměřen na kardiovaskulární zdraví obyvatel malých měst a vesnic (Klatovsko a Olomoucko).

Ve všech místech byli s předstihem informováni starostové a jejich prostřednictvím obyvatelé obcí. Terénnímu výzkumu předcházel v Klatovech a Olomouci seminář pro praktické lékaře za účasti členů Institutu. Poté jsme dvakrát v březnu 2007 v autobusu vybaveném laboratorní technikou, lékařem a zdravotními sestrami od pátku do neděle na pěti místech obou regionů odebírali anamnézu a vyšetřovali základní zdravotní ukazatele (hmotnost, výška, krevní tlak, plazmatická glukóza a lipidy) a spolu s výsledky předali občanům konkrétní rady ke snížení kardiovaskulárního rizika. Metabolický syndrom (MS) byl diagnostikován dle kritérií NCEP.

Ischemickou chorobou srdeční trpělo 26 (5,8%), diabetem mellitem 29 (9,4%) a arteriální hypertenzí 106 (34,5%) občanů, infarkt myokardu jich prodělalo 9 (2,9%), cévní mozkovou příhodu 3 (1%). Kuřáků bylo 49 (16%), bývalých kuřáků 57(19%). Kritéria MS splnilo 110 (35,8%) občanů s převahou mužů. Velmi nízké kardiovaskulární riziko dle SCORE mělo 83 (27%), nízké 69 (22,5%), zvýšené 52 (16,9%), vysoké 45 (14,7%) a velmi vysoké 58 (18,9%) občanů.

   Muži (n=126, 41%)  Ženy (n=181, 59%)  p
 Věk (roky)  59±14  56±15  0,001
 Pas (cm)  104±12  93±13  0,001
 STK/DTK  145±17 / 82±9
 140±20 / 80±9
 NS
 Cholesterol  (mmol/l)  4,90±0,98  5,08±1,21  NS
 HDL-cholestrol (mmol/l)  1,28±0,34  1,51±0,34  0,001
 TG (mmol/l)  2,48±1,46  2,11±1,29  0,001
 Glykémie (mmol/l)  7,13±5,50  6,45±1,71  0,001

Projekt považujeme za úspěšný vzhledem k množství zúčastněných občanů a tím pádem dobré možnosti je edukovat.