PROHLÍŽENÍ ABSTRAKTA

JE ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL DALŠÍM NOVODOBÝM RIZIKOVÝM FAKTOREM KARDIOVASKULÁRNÍCH ONEMOCNĚNÍ ZÁPADNÍ CIVILIZACE ?
Tématický okruh: Hypertenze, ateroskleróza
Typ: Ústní sdělení - lékařské , Číslo v programu: 415
Přihlášeno do: Soutěž mladých kardiologů

Matouš D.1, Jiravská Godula B.2, Lovečková Z.2

1 Kardiologie, Nemocnice Agel Třinec, Třinec, 2 Poliklinika Agel, Dopravní zdravotnictví a.s., Ostrava


Úvod: Arteriální hypertenze je prediktorem cerebrovaskulární a kardiovaskulární morbidity a mortality. V roce 2007 průměrný občan USA strávil 101 minut denně řízením motorového vozidla. V přepočtu na průměrný věk 77 let tomu odpovídá 47 465 hodin, 1 977 dní, 5,4 let. Tato čísla dokládají, že člověk za volantem stráví nezanedbatelný čas svého života. V současné evropské populaci lze očekávat podobná čísla.

Cíl: Analyzovat a porovnat výši krevního tlaku v době řízení a v době relativního klidu.

Metodika a soubor: Analyzovali jsme 82 pacientů, kteří na naší poliklinice podstoupili 24 hodinové AMTK v období od 12/2015 do 3/2017, a kteří měli v pacientském deníčku uvedeno řízení motorového vozidla. Takto jsme porovnali hodnoty TKs, TKd, TF v době udávaného řízení vůči hodnotám TKs, TKd, TF v době udávaného klidu mimo spánek (sledování TV, relaxování, čtení, posezení s přáteli apod.). Pokud doba řízení zahrnovala více měření, pak byl vypočítán průměr ze všech hodnot během řízení. V souboru bylo 62 mužů, 20 žen a průměrný věk byl 58 let. Nebyli zahrnuti profesionální řidiči.

Výsledky: V celém souboru v době řízení motorového vozidla byl průměrný TKs 145 +/- 18 mmHg, TKd 88 +/- 14 mmHg, TF 78 +/- 14 tepů/min. V době klidu byl průměrný TKs 130 +/- 14mmHg, TKd 79 +/- 10 mmHg , TF 72 +/- 11 tepů/min. Během řízení byl prokázán statisticky významný vzestup jak TKs o 15mmHg (p<0,05), tak TKd o 9mmHg (p=<0,05). Tepová frekvence v době řízení byla také signifikantně vyšší o 6 tepů/min (p=0,0002).

Závěr: Prokázali jsme statisticky významný vzestup TKs, TKd i TF v době řízení motorových vozidel v porovnání s dobou relativního klidu. S ohledem na čas, který stráví průměrný člověk řízením motorového vozidla jako soukromý řidič, lze na základě našich dat považovat řízení motorových vozidel jako další nezanedbatelný rizikový faktor pro kardiovaskulární onemocnění.