PROHLÍŽENÍ ABSTRAKTA

JÍCNOVÁ ECHOKARDIOGRAFIE: ZHODNOCENÍ INFORMOVANOSTI PACIENTA, TOLERANCE VYŠETŘENÍ A PŘÍSTUPU ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU
Tématický okruh: Zobrazovací metody v kardiologii (echokardiografie, nukleární kardiologie, MRI, CT)
Typ: Poster - sesterský , Číslo v programu: 81

Nováková V.1, Mejtská I.1

1 1 Interní klinika ECHO, FN Olomouc, Olomouc


Cíl: U pacientů vyšetřených pomocí jícnové echokardigrafie (TEE) zjistit pomocí dotazníkové metody stupeň informovanosti, tolerance tohoto vyšetření a přístupu lékařského a ošetřovatelského personálu.
Metodika a soubor: Dotazník se skládal ze 7 otázek (2 otázky na informovanost, 3 otázky na toleranci vyšetření, 2 otázky  na     kvalitu přístupu zdravotnického personálu). Vyplnění dotazníku bylo nabídnuto 452 pacientům. Dotazník vyplnilo 374 pacientů (206 M, 168 Ž) průměrného věku 57,90 ± 13,75 (M 58,43 ±13,62, Ž 57,25± 13,91), 75 pacientů nebylo schopno vyplnit, 3 pacienti odmítli.
Výsledky:  Dostatečné poučení lékařem uvádí 351 pacientů (93,58%), informace na internetu zjišťovalo 72 pacientů (19,25%). Potíže při přípravě k vyšetření (zůstat na lačno, nekouřit a nepít) uvedlo 5 pacientů (1,33%),  jako přijatelné vyšetření uvedlo 177 pacientů (47,32%), jako nepříjemné 185 pacientů (49,46%),  jako velmi nepříjemné 12 pacientů (3,20%).V případě nutnosti opakování vyšetření nebude s tím mít problém  225 pacientů (60,16%), pro 139 pacientů (37,16%)  je vyšetření velmi nepříjemné, ale ví, že je to pro ně důležité, vyšetření nechce již nikdy absolvovat 7 pacientů (1,87%), vyšetření by podstoupili pouze v celkové anestezii 3 pacienti (0,80%). Spokojených s přístupem vyšetřujícího lékaře bylo 374 pacientů (100%) a s přístupem zdravotního personálu 374 pacientů (100%).
Závěr: pomocí dotazníkové metody jsme zjistili vysokou spokojenost pacientů s přístupem personálu, vysokou míru informovanosti o výkonu. Na druhé straně je výkon vnímán jako nepříjemný až velmi nepříjemný u více než poloviny pacientů. Lidským přístupem se snažíme nepříjemnost vyšetření snížit.